Mówiąc o wizytówce, każdy z nas najczęściej ma na myśli niewielkich rozmiarów kartonik z imieniem, nazwiskiem oraz danymi kontaktowymi. Tak najprościej można zdefiniować ten jeden z mniejszych formatów w druku akcydensowym. Wymiary współczesnych wizytówek nie przekraczają 90 mm na 55 mm. Najczęściej spotykanymi rozmiarami, które uwzględnia większość drukarni w Polsce to te o wymiarach 90 mm na 50 mm oraz 85 mm na 55 mm. Takie formaty mają swoje praktyczne zastosowanie, gdyż spełniają standardy ISO 7810, który jest normą w przypadku dowodów osobistych czy kart kredytowych, a to z kolei przekłada się na fakt, iż idealnie mieszczą się w każdym portfelu. Czy wiesz jak najlepiej wykorzystać powierzchnię wizytówki i co warto na niej zaprezentować?
Zacznijmy od tego, jakie informacje na każdej wizytówce muszą znaleźć się obowiązkowo. A są to: Imię i nazwisko właściciela oraz jego numer telefonu. Bez tych dwóch elementów nie będzie ona odgrywać swojej podstawowej roli.
Historycznie wizytówka ma swoje pochodzenie od biletu wizytowego, którego dawniejszą funkcją było poinformowanie nieobecnego gospodarza o wizycie gościa, który takowy bilet po sobie zostawiał. Bilety zawierały wówczas jedynie imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko i były wypisywane ręcznie. Początkowo w zupełności to wystarczało, by skojarzyć właściciela biletu z odpowiednią osobą. Z czasem jednak, gdy pojawiły się nowe formy kontaktu, takie jak telefon, dodawany był również numer, co z oczywistych względów ułatwiało nawiązanie kontaktu.
Wizytówki można podzielić na kilka rodzajów ze względu na przeznaczenie, są to: służbowa, osobista, rodzinna i kombinowana. To właśnie od jej przeznaczenia zależy, co na wizytówce powinno się znaleźć. Jako, że najczęściej mamy do czynienia z wizytówkami służbowymi postaramy się nieco szerzej omówić ten właśnie rodzaj.
Poza elementami wspomnianymi wyżej wizytówka firmowa powinna zawierać także firmowe logo oraz adres e-mail. Opcjonalnie także adres siedziby firmy i skrócona oferta w przypadku, gdy nazwa firmy nie sugeruje tego wprost. Nie jest zupełnie konieczne, choć mile widziane z powodów czysto praktycznych zamieszczanie numerów NIP oraz REGON. Należy pamiętać o tym, że do wszelkich dodatkowych informacji o firmie i jej usługach można odsyłać zainteresowanych poprzez zamieszczenie adresu strony internetowej. Wizytówka jest małym formatem, dlatego do wszelkich form reklamy należy używać innych nośników, tj. ulotki, broszury, rollupy, foldery czy plakaty.
Trzeba mieć na uwadze, że powierzchnia z informacjami jest nieco mniejsza od docelowego formatu i powinien ją otaczać margines o szerokości co najmniej 0,5 cm od każdego z brzegów. Odpowiednio duży odstęp zapewnia, że wizytówka prezentuje się estetycznie, a i znika ryzyko, że podczas wykrawania w drukarni żadne z informacji nie zostanie przycięte.
Układ graficzny wizytówki jest bardzo istotny i należy go dopasować do powierzchni, która może być zadrukowana. Tak jak zostało to już wspomniane na początku tego artykułu, wizytówka ma określony rozmiar, jednak jej powierzchnia zadruku może być odpowiednio większa, jeśli zdecydujemy się na wariant wizytówki dwustronnej, bądź bigowanej, lepiej kojarzonej jako wizytówka składana.
W przypadku wizytówki jednostronnej najrozsądniej jest umieścić logo/nazwę firmy oraz imię i nazwisko w górnej części po lewej stronie, poniżej zaś — dane kontaktowe. W przypadku wizytówki dwustronnej część informacji, a najczęściej logo, można przenieść na rewers. Przy wariancie wizytówki bigowanej możliwości projektowych naturalnie jest jeszcze więcej. Wykorzystując dany format w sposób kreatywny, mamy okazję w bardzo pozytywny sposób zaskoczyć obdarowaną osobę, co może korzystnie wpłynąć na dobre pierwsze wrażenie w kontakcie z potencjalnymi klientami.
Przyjmuje się, że liternictwo nie powinno być mniejsze niż 6 punktów, choć zależnie od kroju pisma, można nieco nagiąć tę zasadę. Najważniejsze jest to, aby prezentowane na wizytówce informacje były czytelne. Im więcej informacji będziemy chcieli zawrzeć na projekcie, tym mniejszej czcionki będziemy musieli użyć. Aby zachować odpowiedni balans między czytelnością a efektownością przy większej liczbie elementów, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty, który zakomponuje je w odpowiedni sposób. Jak wiadomo, na wizytówce prezentujemy tylko najważniejsze informacje, i wszystkie one powinny wybrzmieć we właściwy sposób.
Grafik, kierując się swym doświadczeniem, wie jak nad tym wszystkim zapanować, gdyż tu, tak jak i w każdym innym projekcie graficznym panuje pewna hierarchia, gdzie należy dostosować odpowiednią wagę dla każdego z elementów, poprzez dobór jego wielkości i sposobu wyróżnienia.
Na sam koniec pozostaje jeszcze kwestia doboru odpowiedniego papieru oraz formy uszlachetnienia druku. Zależnie od efektu, jaki chcielibyśmy uzyskać i zmienić standardowy wygląd prostokątnej plakietki na coś bardziej oryginalnego, mamy do wyboru kilka opcji:
Każda z metod uszlachetnienia podnosi rangę akcydensu i sprawia, że staje się ona wyjątkowa na tle innych, konkurencyjnych wizytówek, a przecież temu właśnie głównie służy jej cel. Nawiązaniem kontaktu i roztaczaniem pozytywnej aury wokół marki, którą prezentuje. Więcej o samych metodach uszlachetnień napiszemy jeszcze w kolejnym artykule.
ul. Białostocka 24 lok. 111
03-741 Warszawa